۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور

آئین تکریم از مشمولین به مناسب بزرگداشت روز ملی جمعیت

آئین تکریم از مشمولین به مناسب بزرگداشت روز ملی جمعیت

یکی از شاخص های ملموس و محسوس قدرت در نظام بین الملل جمعیت است

رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم بزرگداشت روز ملی جمعیت، یکی از شاخص های ملموس و محسوس قدرت در نظام بین الملل را جمعیت دانست و تصریح کرد: جمعیت چه از لحاظ کمی و چه از حیث کیفی از شاخصه های منابع اقتدار هر کشور به شمار می آید.


به گزارش روابط عمومی، دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم بزرگداشت روز ملی جمعیت که به همت قرارگاه جوانی جمعیت و تعالی خانواده دانشگاه، معاونت اداری و مالی و همکاری روابط عمومی برگزار شد با بیان اقدامات موثر دولت سیزدهم دربارۀ افزایش رشد جمعیت، بر ضرورت تقویت سیستمهای حمایتی و تأمین منابع و امکانات مالی برای نهادهای متولی جوانی جمعیت، به منظور اثرگذاری این اقدامات، تاکید کرد.

رئیس دانشگاه در ادامه افزود: بودجه و تأمین مالی باید متناسب با انتظارات قانونی جوانی جمعیت پیش بینی و تأمین شود تا اهداف مورد نظر سریعتر محقق شود.

دکتر هرسیچ با بیان اینکه برخلاف تصور عموم، جمعیت هر کشور، شاخص محسوس قدرت در نظام بین‌الملل محسوب می‌شود، افزود: فاجعۀ کاهش جمعیت نه تنها در ایران بلکه اکنون چالش مهم بیشتر کشورهای جهان است.

رئیس دانشگاه اصفهان با مروری بر دلایل کاهش جمعیت در ایران ادامه داد: سیاست‌های کاهش جمعیت پیش از انقلاب با عنوان «فرزند کمتر، زندگی بهتر» از طریق تبلیغات گسترده‌ای که در بارۀ آن انجام می‌گرفت، در باور مردم نهادینه شد.

وی افزود: اگرچه پس از انقلاب این سیاست‌ها کنار گذاشته شده بود و نرخ رشد جمعیت به طور طبیعی پیش می‌رفت اما در دورۀ "سازندگی" به دلیل برداشت مسئولان وقت و فشارهایی که از سوی نهادهای جهانی از جمله صندوق بین‌المللی پول وارد می‌شد مجددا سیاست‌های تحدید جمعیت ادامه یافت.

دکتر هرسیج با بیان این که بعد از انقلاب، بتدریج نرخ رشد جمعیت کشور پایین آمد تصریح کرد: در سال 1392 رهبر معظم انقلاب سیاست‌های مدیریت چالش جمعیتی کشور را به دولت‌ها ابلاغ کردند.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: به آن دلیل که بحران جمعیت در کشورهای توسعه یافته هم وجود دارد بنابراین در بررسی موانع رشد جمعیت نباید تنها به مسأله اقتصادی و امکانات مادی بسنده کرد و تا زمانی که باورها، سطح برداشت‌ها و مباحث فرهنگی فرزندآوری اصلاح نشود بهترین مشوقهای اقتصادی هم راهگشا نخواهد بود.

وی در ادامه با بیان این که زمینه‌سازی ذهنی و اجتماعی ازدواج آسان به تحقق اهداف جوانی جمعیت بیشتر کمک خواهد کرد، بر ضرورت اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای، برای اصلاح سطح انتظارات جوانان و نوجوانان در زمینۀ ازدواج و فرزند آوری تأکید نمود.

دکتر هرسیج بر بازنگری سیاست‌های مهاجرپذیری و مهاجرفرستی کشور تأکید و تصریح کرد: این مسأله که نخبگان ما به آسانی ـ به رغم هزینه‌هایی که دولت‌ها برای آنها می‌کنند ـ از کشور می‌روند باید آسیب‌شناسی و مدیریت شود.

رئیس دانشگاه اصفهان اظهار کرد: در کنار توجه به افزایش نرخ باروری باید کاهش مرگ و میر نیز با ساز و کار دقیق و هدفمند در کانون توجه قرار گیرد.

شایان ذکر است در مراسم بزرگداشت روز ملی جمعیت، جمعی از استادان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی با برگزاری کارگاه تخصصی جمعیت و خانواده به تبیین تحدید های جمعیتی در جهان امروز پرداختند. در ادامه مشمولین ماده 20 قانون جوانی جمعیت، مورد تقدیر و تشویق هیات رئیسه دانشگاه قرار گرفتند.

گفتنی است در این مراسم ابتدا پنل تخصصی همراه با ارائه گواهی، با سخنرانی دکتر امیر قمرانی با موضوع"مشکلات و چالش های چند فرزندی و محاسن تک فرزندی"، دکتر فریده شمس با موضوع"چالش های فرزندپروری و سیاست های جمعیتی"،دکتر محمدرضا عابدی، دکتر افروز افشاری با موضوع " تحول هیجانی اجتماعی کودکان تک فرزندی و چند فرزند در خانواده"،دکتر سالار فرامرزی با موضوع"نگرش و سبک فرزندپروری ایرانی "،دکتر سمیه جابری با موضوع" مشکلات و چالش های تک فرزندی و محاسن چند فرزندی" برگزار شد.

در ادامه آئین تکریم از مشمولین ماده 20 قانون جوانی جمعیت، قرعه کشی آنلاین مشهد مقدس نیز برگزار و 8 نفر از کارکنان دانشگاه به قید قرعه برنده سفر به مشهد مقدس شدند. این مراسم روز شنبه 29 اردیبهشت 1403 در سالن همایش های بین المللی پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد.

تاریخ:
1403/02/29
تعداد بازدید:
74
منبع:
Powered by DorsaPortal